Self-care magyarul, avagy miért jó és hogyan tervezd meg a személyre szóló "én-rutinodat"?
2019. április 26. írta: thehappinessblog

Self-care magyarul, avagy miért jó és hogyan tervezd meg a személyre szóló "én-rutinodat"?

self-care = én-rutin

Önmagában a világ összes fürdősója és felnőtt színezője sem éri el azt a hatást, amit egy jól megkomponált és rendszeresen gyakorolt én-rutin tud adni.

A mai posztban:

1.) Mit jelent a self-care?,

2.) Hogyan fektesd le az alapokat? - egy egyszerű ötletet is megosztok, hogy hogyan kezdj bele az én-rutinod alapjainak lefektetésébe.

 enrutin.jpg

1. Mit jelent a self-care?

Próbáltam megtalálni a self-care legjobb magyar megfelelőjét, azonban a "törődés önmagunkkal" nem tetszett, az "ön-gondoskodás" pedig hiába jobb, azt mi másra értjük.

Aztán megtaláltam a legszimpatikusabb verziót: Én-rutin

Rutin, mert rendszeresen kell időt szánnod magadra. Ahogy naponta töltjük a telefonunkat, úgy magunkkal is minden egyes nap foglalkoznunk kell(ene). Tekints az én-rutinra egy energiaforrásként ugyanúgy, ahogy a telefonod esetében a töltőre. Az én-rutin beépítésével töltőre teszed magad. 

A self-care avagy az én-rutin azt jelenti, hogy törődsz magaddal. Meghallgatod magad. Figyelsz az igényeidre, a céljaidra. Nyomon követed, hogy a megfelelő úton haladsz-e? Időt és teret adsz az energiaraktáraid visszatöltésére.  Önmagad vagy. Magadra fókuszálsz. Az az idő, amikor egy picit csak magadnak akarsz megfelelni. Ha kell pihensz. Ha az kell mozogsz. Ha szeretnél beszélgetsz. Ha az esik jól csöndben maradsz.

Az én-rutin TE aktulális igényeidnek megfelelően épül fel

Ahogy például az edzés is akkor lesz igazán eredményes, hogy ha rendszeresen csinálod, úgy az én-rutin is. És, ahogy az edzés, úgy az én-rutin is: amennyi időt elvesz, annyit vissza is ad!

Ahogy a délutáni társas programjaidat is be kell tervezned és írnod a naptáradba úgy az én-rutint is.

Ahogy az éhség jeleit sem ignorálod, ugyanúgy a tested és a lelked feltöltődést kérő jelzéseit sem szabad figyelmenkívül hagynod. 

2. Hogyan fektesd le az alapokat?

Ha csak most kezdesz az én-rutinod kialakításába, javaslom, hogy az elején szánj rá csak egy órát olyan időközönként, ahogy azt a legstresszmentesebben meg tudod oldani (naponta, kétnaponta, hetente). Mivel rutint szeretnél építeni, nem az a lényeg, hogy valahogy túlélj addig, amíg vérrel-verítékkel meg nem csinálod, amit kitűztél. Ne egy kipipálandó feladatként tekints az én-rutinodra. Legyen inkább egy mini-szabi, szóljon a feltöltődésről, ehhez kicsi és fenntartható lépésekkel haladj.

Ebben az egy órában, adj húsz percet a lelkednek, húsz percet a testednek, húsz percet pedig a elmédnek.

Vagyis csinálj olyan Számodra (ezt nem győzöm eléggé hangsúlyozni! Inspirálódni lehet az Instagramról, Printerestről, bárhonnan, de ne erőltess magadra olyan szokásokat, amelyek nem érzel magadénak csak azért, mert azt „kellene” csinálni) élvezetes dolgokat, amikből töltődik a lelked, a tested vagy az elméd.

Hoztam egy másik javaslatot is a hatvan perc felosztására. 

Egy mini-feladatot, ami segít kideríteni, hogy az életed mely területein lenne szükséged extra fókuszra. 

Kérlek, hogy ehhez vegyél elő egy papírt, és számozd be 1-5-ig.

Majd értékeld, a lentebb felsorolt öt tételt 1-10-ig.

Mennyire vagy velük elégedett az életedben?

Ne gondold túl a tételeket, ahogy meglátod, tudni fogod az értéket. Az első érzésed, gondolatod szerinti számot írd fel a területek mellé!

Segítségként:

1 - rettenetes

12 - hollywoodi álom

 

  1. Kalandok: Mennyire tudod felfedezni a Téged körülvevő Világot? Mennyire vagy nyitott arra, hogy új dolgokat próbálj ki, új helyeket nézz meg? Mennyire szenteled ennek a szabadidőd? ÉRTÉKELÉSED:__
  2. Környezet: Milyen a Téged körülvevő mikrokörnyezeted? Az otthonod mennyire pihentető? Jó érzés haza menni? Mennyire van lehetőséged otthon pihenni? ÉRTÉKELÉSED:__
  3. Egészség és fittség: Mennyit törődsz a fizikális egészségeddel? Milyen az állóképességed? Mennyire vagy elégedett azzal, amit a tükörben látsz? ÉRTÉKELÉSED:__
  4. Önfejlesztés: Oda figyelsz arra, hogy olvass? Hogy tanulj, hogy fejlődj? Mennyire van lehetőséged új dolgokat tanulni? Mennyire tartod prioritásban a fejlődésedet? ÉRTÉKELÉSED:__  
  5. Kreativitás: Mennyi időt szánsz a kreatív éned felfedezésére? Mennyi időt szánsz a kreativitásod gyakorlására? Mennyire keresed a lehetőségeket a kibontakozásra? ÉRTÉKELÉSED:__

 

Karikázd be azokat a területeket, amelyekre 8-nál alacsonyabb értéket adtál. Ezek lesznek azok a területek, amelyekre extra fókuszt kéne szánnod. 

Kezdetnek megvannak a témaköreid, amelyek között az én-rutin gyakorlására szánt egy órádat eloszthatod. Ha estleg háromnál (háromszor húsz perc) több témád van, akkor akkor akár váltogathatod is őket. 

Sajnos az, hogy a mindennapi teendők mellett szeretnél magadra is időt szánni önmagában még nem elég. Ettől még nem lesz varázsütésre kevésbé stresszes a munkád, vagy huszonhat órás a napod. Pusztán annak érzéstől, hogy  "erre nagyon szükségem lenne" még nem lesz az én-rutin automatikusan a napjaid része. 

Az elhatározás mellett szükséged lesz egy tervre,

hogy ezt a törődést, töltekezést mindennapi szokássá alakítsd!

A következő bejegyzésben megtervezünk egy fenntartható én-rutin listát! 

 Korábban már írtam egy self-care inspirációs posztot, ezt ITT találod.

*THEHAPPINESSBLOG - A Boldogság választható*

 

A bejegyzés trackback címe:

https://thehappinessblog.blog.hu/api/trackback/id/tr8314785468

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.